Układ drogowy przy hali magazynowej – Hale Stalowe - Halmod
Układ drogowy przy hali stalowej – co warto wiedzieć?
Układ drogowy przy halach, czyli projekt i wybudowanie drogi przy hali stalowej, to kluczowa część infrastruktury technicznej. Hala stalowa – magazynowa, przemysłowa, produkcyjna – to nie wszystko. Sprawny dojazd i załadunek do samochodów ciężarowych oraz parking dla klientów i pracowników to wierzchołek góry lodowej. Sprawdź, jak funkcjonalnie zaprojektować przestrzeń wokół hali zakładowej.
Spis treści:
Łatwe zawracanie dla dużych pojazdów
Odpowiednia szerokość i promień łuku drogi wewnętrznej
Parking dla klientów i pracowników przy hali magazynowej
Drogi jednokierunkowe przy hali magazynowej
Organizacja ruchu na drogach wokół hali
Strefy załadunku i rozładunku przy stalowej hali magazynowej
Droga ewakuacyjna i dostęp dla służb ratowniczych
Projektowania układu drogowego przy hali magazynowej – kluczowe kwestie:
Zaprojektowanie układu drogowego wokół hali stalowej jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania obiektu. Wiele zależy od wielkości i funkcji hali stalowej – duże centrum logistyczne, które przyjmuje dziesiątki tirów dziennie, ma inne potrzeby niż niewielki magazyn, do którego raz na kilka dni dojeżdżają vany. Ale są pewne rzeczy, które dobry projekt musi uwzględniać zawsze. Na co zwracać uwagę i czego nie robić, aby zaplanować funkcjonalny układ drogowy przy hali stalowej? Oto lista:
- droga dojazdowa
- wygodny załadunek i rozładunek
- unikanie stromych podjazdów, które utrudniają manewrowanie
- odpowiednie łuki i strefy zawracania
- właściwe oświetlenie drogi i poszczególnych stref
- odpowiednie oznakowanie poziome i pionowe
- drogi ewakuacyjne i dostęp dla służb ratowniczych
Łatwe zawracanie dla dużych pojazdów
Jednym z najważniejszych czynników, które należy uwzględnić w projekcie układu drogowego wokół hali magazynowej, jest potrzeba zapewnienia wystarczającej przestrzeni do manewrowania dużymi pojazdami ciężarowymi. Teren powinien być zaplanowany tak, aby umożliwić łatwe zawracanie. Dzięki temu zyskujemy:
- płynność ruchu
- bezpieczeństwo na terenie obiektu.
Strefy zawracania, takie jak ronda czy zatoki, muszą umożliwiać bezproblemowe zawracanie nawet najdłuższych zestawów. Zastosowanie odpowiednich znaków poziomych i pionowych, jak również oświetlenia, znacząco poprawia widoczność i bezpieczeństwo manewrów zawracania.
Hale stalowe modułowe dla każdej branży.
Wypełnij formularz potrzeb i odbierz darmową wycenę:
Odpowiednia szerokość i promień łuku drogi wewnętrznej
Drogi dojazdowe oraz wewnętrzne powinny posiadać odpowiednio wyprofilowane zakręty, o promieniu dostosowanym do pojazdów, które będą użytkowały drogę. Prawidłowo zaprojektowana szerokość i promień łuku, z uwzględnieniem możliwości technicznych i regulacji prawnych dla poszczególnych pojazdów, umożliwią bezpieczne manewrowanie nawet w przypadku pojazdów o dużych gabarytach np. zestawy pojazdów z przyczepami. Wymiary i promienie łuków na drogach dojazdowych, nachylenie oraz nośność nawierzchni powinna być dostosowana do rodzajów pojazdów i spodziewanego obciążenia transportowanymi ładunkami.
Parking dla klientów i pracowników przy hali magazynowej
Parking dla klientów i pracowników przy hali stalowej to istotny element układu drogowego. W zależności od wielkości obiektu i liczby zatrudnionych osób należy przewidzieć odpowiednią liczbę miejsc parkingowych, uwzględniając także miejsca dla osób z niepełnosprawnością. Liczba miejsc parkingowych w wielu przypadkach jest także uwzględniona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Osobna strefa parkingowa pozwala na zminimalizowanie ryzyka kolizji oraz poprawę organizacji ruchu. Strefy te powinny być wyraźnie oznakowane i powinny zapewniać łatwy dostęp do wejść do hal magazynowych, przemysłowych i innych oraz do pomieszczeń socjalnych. Dobrze zaplanowany parking to komfort użytkowników i bezpieczeństwo ruchu na terenie obiektu.
Hale stalowe modułowe dla każdej branży.
Wypełnij formularz potrzeb i odbierz darmową wycenę:
Drogi jednokierunkowe przy hali magazynowej
Drogi wewnętrzne na terenie obiektu ze stalową halą magazynową muszą być zaprojektowane z uwzględnieniem specyfiki operacyjnej obiektu, takiej jak:
- częstotliwość dostaw
- rodzaj przewożonych towarów
- natężenie ruchu.
Kluczowe jest zapewnienie płynności ruchu i minimalizacja ryzyka zatorów. W wielu przypadkach zastosowanie dróg jednokierunkowych pozwala na usprawnienie ruchu i minimalizację ryzyka kolizji.
Organizacja ruchu na drogach wokół hali
Dla bezpieczeństwa użytkowników drogi wewnętrznej (szczególnie jeśli inwestor spodziewa się większego ruchu pojazdów) warto ustalić zasady ruchu drogowego. Znak D-52 na terenie układu drogowego przy hali magazynowej oznacza, że, korzystając z dróg wewnętrznych, należy stosować się do przepisów prawa o ruchu drogowym (dla pojazdów jak i dla pieszych) na których zostanie wprowadzona strefa ruchu.
Droga dojazdowa do magazynu, która zostanie prawidłowo zaprojektowana:
- zmniejsza prawdopodobieństwo wypadków i kolizji
- zapewnia płynny ruch pojazdów
- zwiększa efektywność logistyczną
CTA: Hale stalowe modułowe dla każdej branży! Wypełnij formularz potrzeb i odbierz darmową wycenę:
CTA na buttonie: Chcę uzyskać darmową wycenę! https://halmod.pl/wycena-hali/
Strefy załadunku i rozładunku przy stalowej hali magazynowej
Strefy załadunku i rozładunku przy halach stalowych powinny zapewniać łatwy dostęp dla pojazdów dostawczych i nie zakłócać ruchu wewnętrznego. Warto zastosować system zarządzania ruchem, który pozwala na efektywne wykorzystanie dostępnej przestrzeni i minimalizuje czas oczekiwania na załadunek lub rozładunek. W kwestii organizacji ruchu istotne jest także wyznaczenie miejsca dla wózków widłowych oraz rozmieszczenie bram wjazdowych i wyjazdowych. Należy pamiętać o zachowaniu ich odpowiedniej szerokości:
- np. 5 m dla bramy przy ruchu jednokierunkowym
- 9 m szerokości przy bramie dla drogi dwukierunkowej.
Odpowiednie oświetlenie w strefie załadunku jest niezbędne, jeśli transporty odbywają się także w godzinach wieczornych i w nocy.
Droga ewakuacyjna i dostęp dla służb ratowniczych
Oprócz codziennego ruchu pojazdów układ drogowy wokół hali magazynowej, przemysłowej czy produkcyjnej musi również uwzględniać potrzeby ewakuacyjne i zapewniać szybki dostęp dla służb ratowniczych w razie wypadku czy interwencji medycznych. Drogi ewakuacyjne powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić szybkie i bezpieczne opuszczenie obiektu w sytuacji zagrożenia, takiego jak pożar czy wyciek niebezpiecznych substancji. Czasem konieczne może być zaprojektowanie drogi pożarowej, która umożliwi dostęp do budynku i możliwość gaszenia pożaru z wozu strażackiego.
Hale stalowe modułowe dla każdej branży.
Wypełnij formularz potrzeb i odbierz darmową wycenę:
Oznakowanie dróg ewakuacyjnych i pożarowych przy magazynie
Jasne i wyraźne oznakowanie dróg ewakuacyjnych jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników i osób przebywających na terenie stalowej hali magazynowej. Oznakowanie powinno być zgodne z obowiązującymi normami i standardami bezpieczeństwa.
CTA: Hale stalowe modułowe dla każdej branży! Wypełnij formularz potrzeb i odbierz darmową wycenę:
CTA na buttonie: Chcę uzyskać darmową wycenę! https://halmod.pl/wycena-hali/
Hale stalowe modułowe dla każdej branży.
Wypełnij formularz potrzeb i odbierz darmową wycenę: